STAP-budget aanvragen voor een Take Off Support opleiding, of cursus.

STAP staat voor Stimulering van de Arbeidsmarkt Positie. Met dit budget wil de overheid mensen helpen die zich verder willen bijscholen, opleiden, of ontwikkelen, om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Het STAP-budget vervangt de belastingaftrek voor studiekosten bij de inkomstenbelasting.

STAP-budget vraag je aan via het STAP-portaal van UWV, ook wanneer je verder niets met UWV te maken hebt. UWV verzorgt namelijk de financiële afhandeling van deze subsidie en maakt het toegekende STAP-budget over aan de opleidingsinstantie.
Voor al onze opleidingen en cursussen kun je een STAP-budget aanvragen van € 1.000.
Je moet wel aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Je hebt dit kalenderjaar nog geen STAP-budget ontvangen
  • Je bent ouder dan 18 jaar
  • Je ontvangt geen AOW
  • Jij of je partner hebben de Nederlandse nationaliteit, of een andere nationaliteit van een land binnen de Europese Unie
  • Je Nederlandse Volksverzekering.
    (Als je de afgelopen 27 maanden minstens 6 maanden in Nederland hebt gewoond, gewerkt of een uitkering hebt gehad, dan ben je verzekerd voor de volksverzekeringen)

Wanneer vraag je het STAP- budget aan?

Je kunt het STAP-budget voor onze opleidingen en cursussen aanvragen, als de opleiding of cursus niet eerder
dan 4 weken na je STAP-aanvraag start én uiterlijk 3 maanden na de betreffende aanvraagtermijn start.
Bijvoorbeeld:
Wil jij een cursus of opleiding volgen die start in oktober, november, of december, dan vraag je het START-budget aan op 1 september.
Voor cursussen en opleidingen die starten in december, januari, of februari, kun je een START-budget aanvragen op 1 november.

STAP-aanmeldingsbewijs

Om de aanvraag te kunnen doen bij het UWV heb je van Take Off Support een STAP-aanmeldingsbewijs nodig. Als je jezelf aanmeldt voor een van onze opleidingen, of cursussen, zet dan in het vakje ‘Vragen’ de opmerking STAP-budget. Wij nemen vervolgens contact met je op en sturen je daarna een email met het STAP-aanmeldingsbewijs.

De aanvraagtermijnen

Iedere aanvraagtermijn bestaat uit 2 maanden en voorziet in een beperkt aantal toekenningen. De praktijk leert dat je er snel bij moet zijn, want alle budgetten worden op de eerste dag al vergeven. Op 1 september en 1 november start de aanvraag periode om 10:00 uur. Zorg dat je klaar zit achter je computer. Wordt jouw aanvraag afgekeurd, dan kan je gedurende die aanvraagtermijn niet nogmaals een aanvraag indienen maar moet je wachten tot de volgende aanvraagtermijn. Per persoon kun je één keer per kalenderjaar het STAP-budget ontvangen.

De laatste aanvraagtermijn voor 2022 is:

  • Van 1 nov t/m 31 dec. (Uiterlijke startdatum van de training is 31 maart en niet eerder dan 4 weken na je STAP-aanvraag)

Wil je nu het STAP-budget aanvragen, volg dan de volgende stappen

  1. Vul het aanmeldingsformulier voor de betreffende cursus, of opleiding in op onze site en verzend deze..
  2. Schrijf, onderaan het formulier, in het vakje ‘Vragen’: STAP-budget
    (wij reserveren direct een plaats voor jou, zodat jouw deelname gegarandeerd is)
  3. Wacht op ontvangst van het aanmeldingsbewijs, welke wij naar jou e-mailen.
  4. Na ontvangst van het aanmeldingsbewijs ga je naar de volgende link: https://www.stapuwv.nl/p/voorportaal en vraag je jouw STAP budget aan.
  5. Als je aanvraag wordt goedgekeurd melden we je definitief aan voor de betreffende opleiding, of cursus. Jij ontvangt hiervoor een bevestiging.
    Wij factureren € 1.000 naar het UWV en het restant factureren wij naar jou.
    Wordt de aanvraag niet toegekend dan horen wij graag van je of je evenzogoed deel wilt nemen aan de opleiding of cursus zonder het STAP-budget.
    Je kunt ook de datum verzetten naar een latere datum. Dat geeft jou de kans om opnieuw het STAP-budget aan te vragen in een volgend aanvraagtermijn.

Als je nog vragen hebt kun je altijd telefonisch contact met ons opnemen.
Koos Schinkel 06 – 20 34 21 30, of Esther Honkoop 06 – 33 80 95 66